Omega 3

Omega 3
Waarom hoor je voedingsdeskundigen steeds zo hameren op het belang van omega 3? Dit onverzadigde vetzuur is zo belangrijk voor het in stand houden van onze gezondheid, dat een gebrek eraan onherroepelijk vroeg of laat tot klachten zal leiden…

Waarom is het dan zo belangrijk?
Onze weefsels (dus feitelijk ons hele lichaam) zijn nagenoeg helemaal opgebouwd uit cellen. Alle lichaamsprocessen kunnen naar behoren plaatsvinden wanneer de cellen gezond zijn en onderling kunnen communiceren. De bestanddelen DHA en EPA uit omega 3 vormen samen met arachidonzuur de basis voor alle celwanden. De conditie van deze wanden is essentieel voor een goed kunnen functioneren van het systeem waarbij voedingsstoffen, water en zuurstof in de cel kunnen worden opgenomen en afval de cel uit kan. Ook vormt omega 3 o.a. de basis van een groep hormoonachtige stoffen (eicosanoïden) die een rol spelen bij het immuunsysteem, ontstekingsreacties en het regelen van de bloeddruk.

Als je dit weet, begrijp je ook dat een onvoldoende beschikbaarheid van omega 3 de kansen op een goede gezondheid op termijn inperkt. Behalve voor structuur van de celwand en ontstekingsremming heeft omega 3, al dan niet samen met andere typen vet, ook functies op de volgende vlakken: bescherming en isolatie, als energiebron, transport van vetoplosbare vitamines, het onderhouden van een mooie huid en het is nodig voor een goede functie van hersenen, ogen en zenuwstelsel.

Voeding
Een aantal eeuwen geleden voorzag de natuur nog voldoende in omega 3. Bronnen waren vette vissoorten, schelpdieren, algen, orgaanvlees, eieren en vlees van landdieren. Een aantal van deze bronnen leveren tegenwoordig geen omega 3 meer, doordat dieren steeds minder vers gras eten en nauwelijks nog bewegen, en omdat de eitjes komen van kippen die worden gevoerd met bv. maïs i.p.v. piertjes uit de grond. Wel kunnen we gelukkig nog omega 3 halen uit vette vissoorten (uit koude, schone wateren), uit algen en een beetje uit wild. Dit dient echter wel iedere dag op het menu te staan…

Bijsuppleren
Het voorgaande maakt duidelijk dat er bijna niets anders meer op zit dan omega 3 in capsules te gaan slikken. Wanner u besluit om daartoe over  te gaan, dan doet u er goed aan om een aantal punten goed in de gaten te houden.
Kies voor een product dat enkel omega 3 bevat, en geen omega 6 ernaast. Houd in de gaten dat de omega 3 is gevist uit schone delen van de oceaan. Dit kan bij goedkope varianten al bijna niet het geval zijn. Let u er ook op dat de capsules niet zijn ‘verrijkt’ met zoetstoffen om het slikken aangenamer te maken. Tot slot loont het de moeite om na te gaan of de omega 3 gedetoxificeerd is en zo ja, hoe vaak. Een betrouwbare fabrikant geeft u die informatie.

 

Delen via social media:

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn